Thought Leadership en Media

Je hebt een belangrijk mediaoptreden of je wilt thought leader worden op jouw vakgebied. Iemand die journalisten, congressen en klanten benaderen, wanneer ze op zoek zijn naar een inspirerende spreker met kennis van zaken. Maar optreden in de media is niet alleen een grote kans, maar zit ook vol risico’s. Daarom is een gedegen voorbereiding noodzakelijk.

In onze trainingen leer je alle aspecten die van belang zijn. Zoals onder meer het ontwikkelen van een inspirerend verhaal, stage presence, zelfvertrouwen onder druk en het vermogen om te gaan met lastige vragen. Ook leer je de randvoorwaarden zo regisseren dat jouw visie en persoonlijkheid zo goed mogelijk over komen en je jouw momenten in de spotlight optimaal benut.

Onderstaande trainingen zijn los te doorlopen, maar kunnen in overleg ook gecombineerd worden met andere trainingen. Ook het aantal sessies en de lengte kan in overleg worden bepaald.

Relevante trainingen

Presenteren voor mensen die presenteren haten

Alleen al bij de gedachte dat je moet presenteren of spreken voor een groep krijg je het Spaans benauwd. Al dagen van tevoren heb je slapeloze nachten. Het liefst vermijd je situaties waarin je in het openbaar moet spreken. Kortom: je haat pitchen en presenteren hartstochtelijk.

Presenteren: From Good to Great

Presenteren gaat je op zich prima af, maar je weet hoe belangrijk en geweldig het zou zijn als je echt heel goed zou zijn in presenteren. je wil van good naar great. Je kijkt met bewondering naar sprekers die een verhaal zo kunnen brengen dat het publiek aan hun lippen hangt.

Executive Presence

Hoe zorg je dat jouw uitstraling in lijn is met jouw positie en ambitie? Als leidinggevende sta je voortdurend in de schijnwerpers. Bij vergaderingen, presentaties en speeches bepaalt niet alleen wát je zegt hoe je overkomt en jouw autoriteit. Ook je stem en lichaamstaal hebben grote impact op hoe anderen jou zien. Er worden op verschillende momenten ook verschillende kwaliteiten van je gevraagd.

Pitchen

Je moet tegenwoordig van goede huize komen om klanten ervan te overtuigen dat jouw diensten echt onderscheidend zijn. Of om jouw organisatie ervan te overtuigen dat jouw plan echt zo belangrijk is dat er kostbare middelen aan besteed moeten worden. Of om een sollicitatie commissie ervan te overtuigen dat jij de meest geschikte kandidaat bent voor de positie die jij ambieert.

Storytelling

Laten we eerlijk zijn: de meeste verhalen die anderen ons vertellen gaan volkomen langs ons heen. Hoe vaak gebeurt het dat je tijdens een vergadering, een presentatie of een congres echt gegrepen wordt door wat iemand zegt?

Veel mensen denken dat storytelling een talent is: je hebt het of je hebt het niet. Maar dat is een mythe. 

Strategisch overtuigen

Een groot deel van je werk bestaat uit communicatie in de vorm van gesprekken, vergaderingen en meetings. Misschien wil je zorgen dat je jouw autoriteit en overwicht vergroot, misschien wil je leren omgaan met vervelend gedrag van anderen, misschien wil je signalen bij anderen veel scherper lezen. Hoe het ook zij: je wil er nu voor eens en voor altijd heel erg goed in worden.

Framing

Waarom overtuigen sommige sprekers moeiteloos, terwijl andere zorgvuldig beargumenteerde boodschappen niet eens gehoord lijken te worden? Waarom hoort uw gesprekspartner soms iets totaal anders dan dat wat bedoeld wordt? Hoe raakt u de juiste snaar bij uw medewerker, manager of klant?

Mediatraining

Je hebt binnenkort een belangrijk media optreden of je wil je media inzicht en vaardigheden verbeteren. Je weet dat er ontzettend veel af kan hangen van een interview en dat het jouw producten, organisatie of visie kan helpen in één klap bekendheid te geven bij een groot publiek. Maar je weet ook dat je in de media vaak geen tweede kans krijgt. Dat je in staat moet zijn onder druk, in korte tijd jezelf en je verhaal duidelijk neer te zetten. Ook als de journalist kritisch is.